måndag 5 oktober 2009

Spion eller inte, vad är sanning och vad är ego?


Vem Bertil Ströberg är har man på något vis alltid vetat. Men samtidigt kan jag medge, att jag inte har läst in mig ordentligt på vad det egentligen var som hände, hur och varför.

Men, på något sätt har frågan alltid legat i luften, är han oskyldigt dömd?

Jag har förstått att han har begärt resning ett antal gånger, och man kan ställa sig frågan även där,
vore han skyldig, hade han då inte krypit tillbaka och gömt sig under stenen, istället för att ideligen återvända till tiden för ett inferno av anklagelser, spioneriutredningar och fängelsestraff?

Om han vore skyldig, hade han verkligen drivit sin familj i mediastoftet om och om igen, utan att ge någon i sin närhet ro att försöka leva ett vanligt liv?

Det är det jag undrar över.

Efter gårdagens "kalla fakta", ställer jag mig ännu en fråga,

Ska det vara så svårt att säga förlåt? Ska det vara så svårt att be om ursäkt, eller att ens visa vilja till att se över om där föreligger fel på några som helst plan när det finns tvivel?

Jag hörde röster som sa, nej, det där var ett solklart fall och nej, jag vill inte ta del av något nytt material jag har lämnat det där bakom mig för många år sedan.

Vad är man rädd för då?

Jag undrar, är man rädd för och om sitt egna ego? Att man kanske hade fel den gången, men nu måste man helt enkelt stå på sig?

Varför då? Är "självet" så viktigt att man inte ens kan se över situationer som kan visa att man hade fel? Är det så förbaskat svårt att ge en annan människa rätt som faktiskt kanske har rätt?

Varför är det så svårt, att tänka på andra än sig själv? Be om ursäkt, eller bara ens erkänna att ur det material man hade så dömde man utifrån det. Att det sen var fel, borde väl vara en mänsklig drivkraft att vilja återställa.

Jag förstår ett i samanhanget enormt landsskydd för egna inblandningar, men jag förstår inte offret på enskilda människor.

Om det nu är så.

Men jag tycker absolut, att sanning och god utredning utan ljug och offer är på sin plats, och jag tycker att alla inblandade ska göra sig besväret att hjälpa till i utredningen.

Nu kommer ju chansen eftersom Bertil Ströberg återigen har begärt resning med nya krafter och uppgifter.

Med ett ursäkta och förlåt, till personer som kanske i onödan har fått lidit ett långt liv.

Om det nu är så.

Varmt Liza

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ditt inlägg granskas av en moderator innan den publiceras. Tack för din medverkan!