fredag 16 oktober 2009

En röst med hjärta och hjärna.....

Jag är riktigt glad över det rödgröna samarbetet. Jag är framtidsnyfiken på utvecklingen med miljöpartiet som har varit just sin miljö trogen ända från början.
Det jag gillar med miljöpartiet är, att mesiga är det absolut sista dom är. Och det gör att det rödgröna samarbetet är spännande. Tre partier med mål, ett samarbete och ändå självständiga och fasta i sina respektive politiska grenar.

Jag tror inte ens att det kommer att bli särskilt svårt att samarbeta. Självklart kommer förhandlingsbordet besökas ofta men det är ett sunt tecken med tanke på den sittande regeringen som sväljer allt moderaterna säger, för maktens tjusning.

Maktens tjusning, är för många det huvudsakliga istället för att använda "makten" till att göra något vettigt för folket.

Man glömmer folkets röst för egna syften, som har varit väl dolda. För inte kan vi väl påstå att borgarnas politik stämmer varken med lovord eller logga?
Men, just nu struntar jag i borgarnas politik, som bara är en sorglig fläck i historien.


Liknelser med teletubbies, Seinfield och mycket annat är nog så talande.

Sverigemodellen är hyllad i de flesta länder. Sedan valet 2006 undrar man vad sjutton Sverige håller på med, och det är nog så illa. Jag håller fullständigt med.
Hur i helskotta kunde vi hamna under denna regering?

Efter att under åren frågat många jag mött och möter får jag i princip samma svar,
Dom ljög, hela vägen fram!
Det svaret behöver inte utvecklas, eftersom vi alla förstår att tolka den.
Men det vi kan utveckla är att göra något åt det, och det är allas vår medborgerliga plikt att göra vårt bästa för Sverige.
Demokrati, välfärd, jämställdhet, solidaritet och värn om de mänskliga rättigheterna är ingen självklarhet.
Det måste man hela tiden underhålla. Och alla vi enskilda individer äger bara en röst till urnan. Den rösten måste vi använda med hjärta och hjärna.
Titta inte bara på en fråga, se helheten i ett partis politik. En fråga kan förta allt annat i felaktiga syften. Låt inte de dåliga syftena ta makten. Visa maktens centrum att du deltar.

Varmt Liza

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ditt inlägg granskas av en moderator innan den publiceras. Tack för din medverkan!