torsdag 12 november 2009

Rättvisa och respekt för skattebetalare


I gårdagens Norrtelje tidning blev jag citerad. Anledningen var när jag i ett tidigare blogginlägg funderade över rykten jag visste florerade.
Stundande 50-årsfest för Norrtäljes kommunalråd, verkade få sin nota betald av skattebetalarna.

I dagen nummer får kommunalrådet själv "femfrågor" om ämnet, och försvarar naturligtvis situationen i ryktesspridningen.
Han tycker det är tråkigt.
Det skulle även jag tycka. Men har man rent mjöl i påsen, så har man inga problem med att bemöta sådana funderingar.

Det viktiga är att visa att man kan lägga korten på bordet, och man kör med fair play. Det viktiga är, att kunna bemöta frågorna och inse att det är av vikt att folk får ställa frågorna och funderingarna.


Vi har som tur den rättigheten här i Sverige, att kunna, och har möjlighet att våga ifrågasätta. I allt för många länder är det korruption, bluff och båg, förskingring och högt leverne på vanliga människors pengar. Det accepterar inte vi.

Nu ska jag ju inte påstå, att vårt kommunalråd är att mäta i den klassen, men det handlar ändå om pengar och om vem som ska betala.

Själv har jag precis fyllt 50 år. Jag gjorde mina smörgåstårtor och gräddtårtor själv. Städade huset själv före och efter. Och jag betalade helt själv, ur egen och älskade makens plånbok.

För mig som arbetar som personlig assistent, är det lönemässigt skillnad. Vad jag vill komma till, är, att den som tjänar mycket får av någon anledning större lättnader. Är inte det underligt?

Nu vet jag att kommunalrådet ska ha en privat fest, för privata vänner, och därutöver en mottagning i rådhuset för inbjudna "speciella" personer i kommunen.

Jag ser ingen anledning till att våra skattepengar ska gå ens till den mottagningen. Jag hoppas innerligt att kommunalrådet betalar ur egen ficka, eftersom lönemässigt har han råd med det.

Det får jag göra med min lilla lön. Om jag är avundsjuk på inkomsten? Ja varenda krona! Men det handlar det här inte om.
Det handlar om rättvisa, och respekt för skattebetalarna.

Varmt Liza

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ditt inlägg granskas av en moderator innan den publiceras. Tack för din medverkan!