måndag 3 augusti 2009

Nu börjar jag känna igen Folkpartiet.

Jag misstänker starkt, att det talas och diskuteras vilt om Jan Björklunds (fp) önskan om att ge miljarder till skola, vård och omsorg.

Jag har sagt det förr, och jag säger det igen. Har aldrig riktigt förstått att Folkpartiet har varit så ivriga på att tillhöra en allians, som inte stämmer med deras egen ideologi. Kanske, börjar man nu inse att man är helt fel ute med att gå i moderaternas bakhasor. Å andra sidan är det val nästa år, och det är dags att profilera sig själva, för att öka positionens kraft.

Nej, jag är inte ironisk, det här är spännande och intressant. När jag läser den politiska historiens gång och ideologier ställer jag mig ofta frågan om hur ett mittparti blev så höger, men det är väl tidens tand, värderingar förändras och olika grupper bryter nya vägar.

Med Jan Björklunds önskan, ser jag skymten igen av ett Folkparti jag har haft i min föreställning, och en inställning som liknar den jag vet finns i de folkpartister jag känner.

Min fd svärmor, Folkpartisten Britta Gunnarsson, som hade många år i bl a landstinget, är den som jag har närmast i utbyte av funderingar. Och visst, inte är vi överens politiskt i allt, men när det gäller just vård, skola och omsorg är inställningen mycket lika. Och den har inte överenstämt med en M eller C.

Det ska bli väldigt spännande att se hur detta utvecklar sig, och huruvida Björlund kan stå sig stark mot M och C, för det kommer antagligen att blåsa kuling runt honom nu. Själv hyllar jag som socialdemokrat denna goda inställning, som är hjärtefrågor för oss sossar.

Men, det ska finansieras, och då kommer nästa fråga. Hur har man tänkt sig?

Efter några års förbannande över sossarnas skattepolitik, måste väl Björklund nu till skam erkänna att man inte kan finansiera utgifter utan inkomster. Pengarna ska komma någonstans ifrån.

Vin o Spritpengarna är slut, dessa miljarder som skulle för en stund hålla skenet uppe till att klara landets ekonomi utan de skattepengar som som ströps som inkomst.

Vi socialdemokrater, måste prata och berätta mer om, på ett enkelt sätt, hur skattepengen används, hur den ger oss trygghet och välfärd, hur vi delar bördan med "vi bidrar efter förmåga" och hur mycket detta system gagnar oss. Sverigemodellen är fantastisk, den gör oss till en av världens mest rättvisa land, och det ska vi socialdemokrater med stolthet fortsätta att driva.

Jag välkomnar Björklunds önskan, och jag välkomnar en het debatt i detta viktiga, som är kärnan för vår välfärd.

vänligen Liza

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ditt inlägg granskas av en moderator innan den publiceras. Tack för din medverkan!